Децата и физическата активност

Изследвания

Ниската физическа активност е сред основните рискови фактори за възникване на хронични незаразни болести. Заседналият начин на живот наред с редица други фактори като нездравословоното хранене например води до увеличаване на риска от сърдечни заболявания, диабет, свръхтегло, затлъстяване и др. 

Обездвижеността не е просто липса на физическа активност, а тип поведение, при което извън времето за сън, човек прекарва много време в седнало или легнало положение. При такива условия разходът на енергия на организма е много нисък. За съжаление обездвиженият начин на живот е широко разпространен сред всички възрастови групи на населението в България. Този проблем стои и при децата и учениците, за които часовете за физическо възпитание и спорт в училище са недостатъчни за поддържане на добро здраве.

Общи препоръки за добра двигателна култура на децата

  • Родителите трябва да мотивират децата си да спортуват. Това е важно, защото физическата активност укрепва здравето, позволява поддържането на добра физическа форма и допринася за правилното израстване на децата.
  • Родителите трябва да се интересуват от интересите на децата в областта, да разберат какъв спорт предпочитат и какви са техните възможности. 
  • Важно е дацата да могат свободно да направят своя избор без да им се налага спорта, който родителите смятат за подходящ или в който не са успели сами да се реализират. 
  • Избора на детето трябва да бъде подкрепен, родителите могат да спортуват заедно с него, да му покажат колко приятно е времето, прекарано в движение.
  • Децата трябва да научат повече за ползите от движението – физически, психически, емоционални, социални, морални и др. 

Ползи от редовната физическа активност

Практикуването на различни видове спорт при децата има редица ползи: 

  • подобрява цялостното състояние на организма, 
  • спомага за поддържането на здравословно тегло, 
  • укрепва опорно-двигателния апарат, 
  • подобрява гъвкавостта, силата и бързината, координацията и ориентацията в пространството. 
  • По време на игра децата изпитват много приятни емоции, каквито не биха изпитали, докато гледат телевизия. 
  • Ежедневната физическа активност спомага за преодоляване на умората и стреса, които за съжаление и децата изпитват в натовареното ежедневие. 
  • Докато играят и спортуват децата се учат да спазват правила, да работят в екип, да си помагат и да поемат отговорност. 
  • Още един положителен ефект от спорта е, че децата се научават как да побеждават и да губят, което е от голяма полза в живота.

На първо място важно е децата да разберат от своите родители за всички положителни последствия от спорта и игрите на открито, да бъдат мотивирани сами да пожелаят да се движат

Препоръчителни физически дейности според възрастта

Вашето дете вероятно ще проявява известни предпочитания към определени спортове или дейности. Това е началният етап, като се има предвид възрастта, зрелостта и способностите на детето. 

Възраст 2 до 5 години

Малките деца и децата в предучилищна възраст започват да овладяват много основни движения, но са твърде малки за повечето организирани спортове. Малките деца, които участват в организирани спортове, обикновено не получават дългосрочно предимство по отношение на бъдещите спортни постижения.

За децата от тази възрастова група обикновено е най-подходяща неструктурираната игра. Това може да включва:

  • Бягане
  • Скачане, прескачане и скачане
  • Хвърляне и хващане
  • Плуване
  • Каране на триколка или велосипед
  • Катерене на съоръжения за детски площадки

Възраст от 6 до 9 години

С напредването на възрастта на децата се подобряват зрението, обхватът на вниманието, двигателната координация и уменията, като хвърляне на предмети от разстояние. Те също така са по-способни да следват указанията.

Спортът и заниманията, които може да са подходящи за тази възрастова група, включват:

  • Игри с топка – футбол, софтбол или баскетбол
  • Бягане
  • Гимнастика
  • Плуване
  • Тенис
  • Бойни изкуства
  • Танцуване
  • Скачане на въже
  • Ролери или кънки на лед
  • Туризъм
  • Каране на ски

Внимателно наблюдаваните силови тренировки са добър вариант, започвайки от 7 или 8 годишна възраст при мотивирани деца. Фокусът трябва да бъде върху правилната техника и движение.

Възраст от 10 до 12 години

На тази възраст повечето деца имат напълно развито зрение и способността да разбират и припомнят спортните стратегии. Те обикновено са готови да се занимават със сложни спортове, като футбол, баскетбол, хокей и волейбол. Имайте предвид обаче, че ускорените растеж и развитие, причинени от пубертета, могат временно да повлияят на координацията и баланса на детето.

В каквито и спортове да участва Вашето дете, уверете се, че то има основа за правилна техника и движение. Треньори и спортни специалисти могат да бъдат полезни за правилното спортуване. 

Преди да се стартира физическа активност на детето, трябва да се вземат предвид неговата възраст, зрялост и физически размер. Необходимо е да се прецени дали физическият контакт, физическото натоварване и състезанието с други деца са полезни за развитието на детето. Тъй като децата навлизат в пубертета на различна възраст, може да има драматични физически различия сред децата от един и същ пол – особено при момчетата. Децата, които се състезават срещу други, които са по-зрели във физическо отношение, могат да бъдат изложени на повишен риск от нараняване.

Възраст от 13 до 17 години

В тийнейджърската възраст, организмът се доближава по своята развитост и растеж до този на възрастния човек. При тази възраст се препоръчва най-малко 60 минути физическа активност с умерена до висока интензивност всеки ден, включително:

  • Дейности с висока интензивност поне 3 дни в седмицата.
  • Дейности, които укрепват мускулите и костите поне 3 дни в седмицата.

Физическите занимания трябва да бъдат забавни и да включват приятели. Тийнейджърите могат да се съсредоточат върху:

  • Фитнес упражненията (фитнес клас след училище)
  • Смостоятелно придвижване (ходене, колоездене)
  • Състезателни и несъстезателни спортове (игра на баскетбол)
  • Други видове спорт: каране на кану, туризъм, каране на ролери, работа на двора и игри, които изискват хвърляне и улов на предмети

Физическа активност при децата с хронични заболявания

Редовната физическа активност е важна за всички деца и младежи. За съжаление, понякога децата с хронично заболяване нямат необходимата физическа активност, колкото им е необходима. 

Повечето деца с хронично заболяване могат да започнат с леки по натовареност физически упражнения. Преди детето Ви да започне какъвто и да е вид упражнения, говорете с неговия лекар относно специфичните му здравословни проблеми. Ако е необходимо, Вашето дете може да бъде насочено и към физиотерапевт за оценка на кардиореспираторната функция. 

Когато детето Ви се чувства по-удобно, то може постепенно да увеличава времето за упражнения, както и честотата и интензивността им. 

  • Децата и тийнейджърите с хронично заболяване обикновено могат да извършват упражнения за гъвкавост (разтягане), силови тренировки (носене на хранителни стоки или леки тежести) и физическа активност с тежести (като бягане).
  • Повечето деца и тийнейджъри с хронично заболяване могат да извършват физически упражнения с голямо натоварване (като скачане), които стимулират здравето на опорно-двигателния апарат. 

Източници:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/fitness/art-20048027 

http://rzi-pernik.com/index.php?option=com_content&view=article&id=682:info&catid=55:biuletin&Itemid=175 

https://www.caringforkids.cps.ca/handouts/physical_activity 

Всички наши медицински лаборатории:

лаборатория синев бургас 20

Лаборатория Бургас – ж.к. Изгрев

Лаборатория Пловдив Гербера

Лаборатория Пловдив – Гербера

Лабораторията Пловдив - Тримонциум

Лаборатория Пловдив – МБАЛ Тримонциум

Лаборатория София

Лаборатория София – бул. България

IMG 02fc71955900dda873fab76132a70b33 V

Лаборатория Стара Загора

20210319 103500 1024x768 1

Манипулационна – Дружба

Лаборатория Асеновград

Манипулационна Асеновград

Манипулационна Димитровград 2

Манипулационна Димитровград

синево пазарджик

Манипулационна Пазарджик

манипулационна пловдив васил априлов

Манипулационна Пловдив – ВМИ Васил Априлов, АГ кабинет

манипулационна в квартал каменица пловдив

Манипулационна Пловдив – Каменица, АГ кабинет

Манипулационан Смирненски

Манипулационна Пловдив – Смирненски

Синево Софиа Добрила

Манипулационна Пловдив – Тракия

Лабораторията Пловдив - Георги Котов

Манипулационна Пловдив – Георги Котов

Лаборатория Synevo Пловдив

Манипулационна Пловдив – Кючук Париж

лаборатория пловдив

Манипулационна Пловдив – очна болница Луксор

Манипулационна Пловдив – Рилон център

Манипулационна Пловдив – Рилон център

viber image 2022 03 21 10 43 55 595

Манипулационна Раднево

лаборатория квартал витоша

Манипулационна София – Витоша

лаборатория втора мбал

Манипулационна София – Втора МБАЛ

Синево Софиа Добрила

Манипулационна София – Добрила, АГ кабинет

DSCF1787

Манипулационна София – Овча Купел

манипулационна софия скобелев

Манипулационна София – Скобелев

Манипулационна София – Ангел Кънчев

Манипулационна София – Ангел Кънчев

Манипулационна София – ИСУЛ

Манипулационна Люлин 4

Манипулационна София – Люлин

Манипулационна София – Младост

Манипулационна София – Младост

Лаборатория София – Надежда

Манипулационна София – Надежда

Synevo в България

Манипулационна София – Оскар Клиник (бул. Черни връх)

Synevo logo FB post img

Манипулационна Стара Загора – Гурко

лаборатория стара загора железник

Манипулационна Стара Загора – Железник

Synevo Лаборатории България

Манипулационна Стара Загора – Медицински Център Сано

Synevo Лаборатории България

Манипулационна Харманли

Лаборатория Хасково

Манипулационна Хасково, АГ кабинет

лаборатория цариградско шосе

Манипулационна Цариградско (до The Mall)

Synevo Лаборатории България

Манипулационна Чирпан

Партньорска лаборатория – Ескулап – София

Партньорска лаборатория – Здраве 99 – Русе

Партньорска лаборатория – Статус – Варна

Партньорска лаборатория – Унидиамед – Благоевград