Остеопороза: Симптоми, причини, рискови фактори

Медицинска информация

Остеопорозата е заболяване, характеризиращо се с понижена костна маса и намалена здравина на костите, поради което те стават лесно чупливи. Толкова чупливи, че падане или дори леки травми могат да причинят счупване. Счупвания, свързани с остеопороза, най-често се появяват в областта на шийката на бедрената кост в тазобедрената става, китката или прешлените на гръбначния стълб.

Костта е жива тъкан, която непрекъснато се обновява. Нормално съществува равновесие между процесите на издраждане и разрушаване на костта. Остеопорозата възниква, когато създаването на нова кост е по-малко и по-бавно, отколкото загубата на костно вещество.

Остеопорозата засяга мъже и жени от всички раси. Но най-много белите и азиатските жени – особено възрастните жени, които след менопаузата са изложени на най-висок риск. Медикаментите, здравословната диета и физическите упражнения могат да помогнат за предотвратяване на загубата на кост или за укрепване на вече слабите кости.

остеопороза

Симптоми на остеопороза

Обикновено няма симптоми в ранните етапи на загуба на костно вещество. Но след като костите са отслабени и се е развила остеопороза, може да имате признаци и симптоми, които включват:

  • Болка в гърба, причинени от счупен или свит прешлен. Болката може да възникне внезапно, да е много силна, остра и режеща;
  • Загуба на ръст с течение на времето;
  • Прегърбена стойка на гръбнака;
  • Кост, която се чупи много по-лесно от очакваното дори при минимална травма.

Кога да потърсите лекар

Препоръчително е да се обърнете към Вашия лекар при съмнение за остеопороза, ако сте имали ранна менопауза или сте приемали кортикостероиди в продължение на няколко месеца непрекъснато или ако някой от родителите Ви е имал фрактури на тазобедрената става или гръбнака.

ИНФО Свързани тестове:

Превенция на Остеопороза – Основен пакет

Превенция на Остеопороза – Разширен пакет

Причини за развитие на остеопороза

Остеопорозата отслабва костите

Костите Ви са в постоянно състояние на обновяване – образува се ново костно вещество и се разрушава старото костно вещество. Когато сте млади, организът Ви произвежда нова кост по-бързо, отколкото разгражда старата кост и костната Ви маса се увеличава. След началото на 20-те години този процес се забавя и повечето хора достигат пиковата си костна маса до 30 години. С напредване на възрастта костното вещество се губи по-бързо, отколкото се създава.

Вероятността да развиете остеопороза, отчасти зависи от това каква костна маса сте достигнали в младостта си. Върховата костна маса е донякъде наследствена и варира също според етническата група. Колкото по-висока е вашата пикова костна маса, толкова повече костно вещество и по-малка е вероятността да развиете остеопороза с напредване на възрастта.

ИНФО Разбери повече:

Калций (Са), серум

Рискови фактори

Редица фактори могат да увеличат риска да развиете остеопороза – включително Вашата възраст, раса, начин на живот, заболявания и тяхното лечение.

Рискови фактори, неподдаващи се на коригиране:

  • Вашият пол. Много по-вероятно е жените да развият остеопороза, отколкото мъжете.
  • Възраст. Колкото по-възрастни сте, толкова по-голям е рискът от остеопороза.
  • Раса. Имате най-голям риск от остеопороза, ако сте от бялата раса или с азиатски произход.
  • Семейна история. Наличието на родител или близък роднина с остеопороза ви излага на по-голям риск, особено ако майка Ви или баща Ви са имали фрактури на бедрена шийка на тазобедрената става.
  • Размер на рамката на тялото Мъжете и жените, които имат малки размери на тялото, имат по-висок риск, тъй като могат да имат по-ниска костна маса, която да черпят от възрастта си.

Нива на хормоните:

Остеопорозата се среща по-често при хора, които имат твърде много или твърде малко определени хормони в организма си. Примерите включват:

  • Половите хормони. Пониженото ниво на половите хормони обикновено отслабва костите. Намаляването на нивата на естроген при жените в менопауза е един от най-силните рискови фактори за развитие на остеопороза.

Мъжете имат постепенно намаляване на нивото на тестостерон с напредване на възрастта. Лечение за рак на простатата, което намалява нивoтo на тестостерон при мъжете, и лечение за рак на гърдата, което намалява нивoтo на естроген при жените, могат да ускорят костната загуба.

  • Заболявания на щитовидната жлеза. Повишеното ниво на хормони на щитовидната жлеза може да причини загуба на костно вещество. Това може да се случи, ако щитовидната Ви жлеза е свръхактивна или ако приемате твърде много хормонално-заместителни лекарства, за да лекувате недостатъчност на щитовидната жлеза.
  • Други жлези. Остеопорозата е свързана и със свръхактивни паращитовиднаи и надбъбречна жлези.

Диетични фактори

По-вероятно е остеопорозата да се появи при хора, които имат:

  • Нисък прием на калций. През целия живот липсата на калций играе роля в развитието на остеопороза. Ниският прием на калций допринася за намаляване на костната плътност, ранна загуба на кост и повишен риск от фрактури.
  • Хранителни разстройства. Силното ограничаване на приема на храна и ниското телесно тегло отслабва костите както при мъжете, така и при жените.
  • Стомашно-чревни операции. Хирургичните операции за намаляване на размера на стомаха или премахване на част от червата ограничава количеството налична повърхност за усвояване на хранителни вещества, включително калций. Тези операции включват тези, които Ви помагат да отслабнете както и други стомашно-чревни заболявания.

Кортикостероиди и други лекарства

Продължителната употреба на перорални или инжекционни кортикостероидни лекарства, като преднизон, петилпреднизолон и кортизон, пречи на процеса на издграждане на ново костно вещество. Остеопорозата е свързана и с лекарства, използвани за лечение или профилактика на:

  • Припадъци – при епилепсия;
  • Стомашен рефлукс;
  • Рак;
  • Отхвърляне на трансплантация.

Различни заболявания

Рискът от остеопороза е по-висок при хора, които имат определени заболявания, като:

Начин на живот

Някои вредни навици могат да увеличат риска от остеопороза. Примерите включват:

  • Заседнал начин на живот. Хората, които прекарват много време в седене, имат по-висок риск от остеопороза, отколкото тези, които са физически по-активни. Всяко физическо упражнение и дейности, които насърчават баланса и добрата стойка са полезни за костите Ви, като ходенето, бягането, скачането, танците и вдигането на тежести изглеждат особено полезни.
  • Прекомерна консумация на алкохол. Повишената консумация на повече от две алкохолни напитки на ден увеличава риска от остеопороза.
  • Тютюнопушене. Точната роля на тютюнопушенето при остеопорозата не е ясна, но е доказано, че то допринася за по-бързата костна загуба.

Усложнения:

Компресивни фрактури

Фрактурите на костите, особено в гръбначния стълб или тазобедрената става, са най-сериозните усложнения на остеопорозата. Фрактурите на тазобедрената става често са причинени от падане и могат да доведат до инвалидност и дори до повишен риск от смърт в рамките на първата година след фрактурата.

В някои случаи могат да възникнат фрактури на прешлените на гръбначния стълб дори без падане. Прешлените, които изграждат гръбначния Ви стълб, могат да отслабнат до степен на счупване при минимална травма, което може да доведе до болка в гърба, загуба на височина и прегърбена стойка.

Предотвратяване

Добрият храненителен режим и редовните физически упражнения са от съществено значение за поддържането на костите Ви здрави през целия Ви живот.

Прием на протеини с храната

Протеините са един от градивните елементи на костите. Въпреки това има противоречиви доказателства за влиянието на приема на протеини върху костната плътност.

Повечето хора получават протеини в диетата си, но някои недостатъчно. Вегетарианците и веганите могат да получат достатъчно протеин в диетата, ако умишлено търсят подходящи източници, като соя, ядки, бобови растения, семена за вегани и вегетарианци, както и млечни продукти и яйца.

Възрастните хора могат да приемат по-малко протеини поради различни причини. Ако смятате, че не приемате достатъчно протеини, попитайте Вашия лекар дали е подходящо да приемате хранителна добавка.

Телесно тегло

Наднорменото тегло увеличава вероятността от загуба на кост и фрактури. Намаленото тегло вече е известно, че увеличава риска от фрактури в ръката и китката. Поради това поддържането на подходящо телесно тегло е полезно за костите, както и за здравето като цяло.

Калций

Мъжете и жените на възраст между 18 и 50 години се нуждаят от 1000 милиграма калций на ден. Това дневно количество се увеличава до 1200 милиграма, когато жените навършат 50 години, а мъжете навършват 70 години.

Добрите източници на калций включват:

  • Млечни продукти с ниско съдържание на мазнини;
  • Тъмнозелени листни зеленчуци;
  • Консервирана сьомга или сардини с кости;
  • Соеви продукти, като тофу;
  • Калциеви зърнени храни и портокалов сок.

Ако Ви е трудно да получите достатъчно калций с диетата си, помислете за прием на хранителни добавки с калций. Въпреки това, твърде многото калций е свързан с поява на бъбречни камъни. Въпреки, че все още не е ясно, някои експерти предполагат, че прекаленият прием на калций, особено в хранителните добавки, може да повиши риска от сърдечни заболявания.

Световната здравна организация (СЗО) препоръчва общият прием на калций с хранителни добавки и комбинирана диета, да бъде не повече от 2000 милиграма дневно за хора над 50 години.

Витамин D

Витамин D подобрява способността на тялото ви да абсорбира калция от храната и подобрява здравето на костите по различни начини. Хората могат да синтезират в кожата си витамин D от слънчевата светлина, но това може да не е добър източник, ако живеете на географска ширина с намалено слънчево греене, ако рядко излизате на открито или ако редовно използвате слънцезащитен крем или избягвате слънцето поради риска от рак на кожата.

За да получите достатъчно витамин D, за да поддържате здравето на костите, се препоръчва възрастни на възраст от 51 до 70 години да получават 600 международни единици (IU) витамин Д и по 800 IU на ден след 70-годишна възраст чрез храна или добавки.

Хората без други източници на витамин D и особено с ограничено излагане на слънце може да се нуждаят от прием на хранителна добавка. Повечето мултивитаминни продукти съдържат между 600 и 800 IU витамин D. До 4000 IU витамин D на ден е безопасно за повечето хора.

Физически упражнения

Редовните физически упражнения може да Ви помогнат да изградите здрави кости и да забавите костната загуба. Редовните физически упражнения ще бъде от полза за костите Ви, независимо от това кога започнете, но ще спечелите най-много ползи, ако започнете да спортувате редовно когато сте млади и продължите да спортувате през целия си живот.

Комбинирайте силовите тренировки с упражнения за претегляне и баланс. Силовите тренировки помагат за укрепване на мускулите и костите в ръцете и горната част на гръбначния стълб. Упражненията с телесно тегло – като ходене, джогинг, бягане, катерене по стълби, скачане на въже, каране на ски и други спортове- засягат главно костите в краката, бедрата и долната част на гръбнака.

Упражнения за баланс, като например тай чи, могат да намалят риска от падане, особено когато остареете. Плуването, колоезденето и упражненията могат да осигурят добра сърдечно-съдова тренировка, но не подобряват здравето на костите.

ИНФО Свързани тестове:

Можете да заявите необходимите тестове онлайн с 10% отстъпка

Регистрирайте изследванията си онлайн и намалете времето за чакане в лабораторията!

Източници: